Laat u goed adviseren als het aankomt op woningtaxaties.
Hier leest u alvast een aantal direct bruikbare tips!
Taxatie-tips voor de consument
Tip 1 De kosten die gemaakt worden voor het taxatierapport zijn, net als de hypotheekrente, fiscaal aftrekbaar als de taxatie vereist is om een geldlening te krijgen. U mag de taxatiekosten éénmalig van het belastbaar inkomen in box 1 aftrekken. Hierdoor betaalt u over een lager bedrag uw inkomstenbelasting. Uw accountant kan u hierover informeren.
Tip 2 Het beste moment om een taxatie aan te vragen is direct na de mondelinge overeenkomst tussen koper en verkoper. Hierna duurt het vaak nog een aantal dagen voordat de koopovereenkomst getekend wordt én daarna heeft u als koper nog de wettelijke drie dagen bedenktijd. In de tussentijd is door ons het taxatierapport opgemaakt en kunt u nog van de koop afzien óf opnieuw onderhandelen over de verkoopprijs wanneer blijkt dat er een andere marktwaarde uitkomt dan verwacht of er gebreken aan het licht komen die niet eerder zijn gezien/gemeld.
Tip 3 Koopt u een bestaande woning? Dan is het vaak verstandig om niet alleen een taxatie maar óók een bouwkundige keuring uit te laten voeren. Dit is een apart rapport, opgesteld door een bouwkundig adviseur. In een bouwkundige keuring staan de gebreken en de herstelkosten (de directe kosten en/of de kosten op een termijn van 1-5 jaar) van de woning .
Tip 4 Wilt u een onafhankelijk waarde-oordeel voor bijvoorbeeld de verkoop van uw woning of een advies verkoopprijs? Dan heeft u geen volledige professionele taxatiedienst nodig maar kunt u bij uw makelaar een waardebepaling aanvragen. Een waardebepaling kunt u niet gebruiken voor de aanvraag of wijziging hypotecaire financiering. Onze Register-Taxateur mag uitsluitend professionele taxatie-diensten uitvoeren en geen waardebepalingen afgeven.
Tip 5 In deze gevallen is het niet verplicht een taxatierapport te laten opmaken: ✓ Voor het bepalen van een verkoopprijs wanneer u een woning gaat verkopen ✓ Voor het opvoeren van bewijslast inzake een bezwaar op de WOZ-beschikking ✓ Voor een waardevaststelling van onroerend goed bij afdracht aan de Belastingdienst ✓ Bij een boedelscheiding in goede harmonie ✓ Bij de beslissing tot aankoop van een woning (anders dan aanvraag financiering)
Een goed advies kan u in deze gevallen zeker verder helpen, maar wordt niet gezien als een professionele taxatiedienst.
Projectinformatie
Wilt u informatie ontvangen over een project van ons?